Michelle Obama.

Jag har köpt amerikanska marsnumret av Vogue, där Michelle Obama är på framsidan.






Jag tycker att vi har fått en mycket stilig first lady. Hon verkar vara en redig kvinna. Nu ska jag läsa intervjun.

Jag borde berätta om min dag, för den har varit fin. Men jag orkar inte just nu. Imorgon. Godnatt!


Politiskt inkorrekt.

Jo, nu är jag hemkommen från måndagsölen. Det var som alltid trevligt.

Vi berättade för Erika, en politiskt insatt vän, om demonstrationerna vid Berns. Hon skämdes lite över oss tror jag. Vi stod helt klart på fel sida, men hur ska man hinna sätta sig in i allt? Om vi bara hade vetat...Själv hade hon blivit häktad av polisen för att hon demonstrerade precis där, utanför Berns, när de hade haft en fest där för att fira att den israeliska nationen hade födelsedag. Är inte det en ganska korkad sak av en natklubb att fira? Allas åtal hade lagts ner utom hennes. Alltså, den här är en tjej som jag aldrig skulle kunna föreställa mig våldsam.  Hon kanske skulle kunna säga saker som poliser inte vill höra, det kan jag tänka mig. Men hallå, jag är upprörd.

Jag har köpt en död mink åt Lena. Men jag tänker att det är okej, för den är köpt second hand och har nog varit död väldigt länge. Sedan vår Gotlandsvecka har vi båda  pratat om att det är ganska mysigt att ha en död räv över axeln. Det är en sådan grej somär okej under medeltidsveckan men som känns lite konstigt och fel i det civiliserade stockholmslivet.


Hoppas hon väljer sina tillfällen med omsorg.

Imorgon måste jag upp tidigt. Vi har viktiga saker att utfärda inför vår Mongoliet-resa. Visum och sånt. Så godnatt!


Dramatik på Berns.

I lördags var jag ute med ett helt tjejgäng, sånt där som jag inte gör så ofta längre. Först var vi hemma hos Hanna, en gammal vän från Rom-tiden, och drack vin. Sedan bar det av mot Berns.

Att komma in på Berns var jätteobehagligt, det stod en tjock mur av demonstranter kring ingången. Tydligen har tre städare på Berns blivit avskedade utan att någon anledning har uppgetts. Det uppstod lite förrvirring, vi kände oss lite osäkra på hur vi skulle bete oss. En av oss sympatiserade så starkt med demonstranterna att hon gick hem. Vi andra lät oss forslas in av poliser och väktare. Jag kände mig till en början som en mycket dålig människa, men kom sedan över det och hade jätteroligt.  Allt är så stort och fint inne på Berns! Jag och Lena drack Mojitos för 147 kr styck. Mums! Klockan två blev klockan plötsligt tre och det stängde. Nu är det sommartid!


På söndagen var jag tvungen att jobba. Sen tittade jag och Rikard på en film som hette Traitor. Den var i ärlighetens namn ganska tråkig. Rikard tyckte att den var intressant.

Imorgon ska jag ansöka om kinesiskt visum. Ikväll är det måndagsöl!

Veckans självporträtt.



Fast jag tänker göra ögonen lite mindre.

Vaxpropp!

Imorse var jag hos doktorn. Jag har haft ont i öronen och varit döv ett bra tag nu, så jag tänkte att någon skulle få titta på det och skriva ut mediciner. Men det visade sig att det bara var en stor vaxpropp! Doktorn sa att jag måste vara nästan helt döv på högra örat och jag tänkte att jo, det kan nog stämma.

Nu är den iallafall borta! Och ikväll får jag dricka öl! Lycka!

Hundrädd.

Jag tycker att det är mycket obehagligt och korkat att vem som helst kan skaffa en stor hund. På röda linjen, den som jag åker varje dag, är det massa misfits som har skaffat aggressiva hundar som dom absolut inte kan hantera. Och jag tycker att pitpulls borde kräva någon slags motsvarighet till vapenlicens. Eller har det det? I så fall är det uppenbarligen alldeles för enkelt att få.

Alla hundälskare brukar här börja tala om hur synd de är om de sinnesrubbade hundarna och att allting är ägarnas fel. Såklart det är så, men jag är humanist, så jag tycker ändå att det är hundarna som ska avrättas. Hundarnas känslor väger här inte så tungt.

Häromveckan var det ett fyllo med en schäffer som kom och satte sig bredvid mig och började föra ett förtroligt samtal med hunden om hur hemskt det var att zigenare fick uppehållstillstånd i Sverige, att zigenare inte var människor och så vidare. Och så viskade han till hunden att "den här gången lyckades vi i alla fall skrämma iväg dom". Jag blev jätterädd och jättemånga människor runt omkring flyttade på sig.

Jag skulle aldrig sätta mig upp mot någon som hade en stor hund med sig. Jag har hört att dom siktar på ögonen.

Idag var det slagsmål mellan två stora hundar på perrongen. Ägarna kunde inte göra någonting.Jag mest hörde det hela.




Jag är så himla nöjd med dagen hittills.

Imorse, klockan 10 ungefär, mötte jag upp Helena, Johan, Ida (?), Lena och Lennart vid St.Erikshjälpens second hand-magasin i Spånga. För min del blev det en stor succé! Jag har så mycket negativa erfarenheter av second hand, men det här var lite mer i stil med hur jag tänker mig att second hand var för ungefär tio år sedan innan det blev trendigt och började kallas för vintage. Alltså, det var billigt på riktigt.

Jag har köpt en jättefin byrå, somjag dessutom fick hemkörd. Annars vet jag inte hur jag hade gjort. Inte köpt den? Släpat? 175 kr.



Och så köpte jag en LP-skiva, som jag tyvär bara kan lyssna på hemma hos mamma och pappa. Hursomhelst, det är en teateruppsättning, som är uppsatt och utspelar sig i Norberg, ungefär där min mamma kommer ifrån och där vi brukar hålla till om somrar, påskar och jular. Den handlar om Norbergs-strejken, som utspelade sig mellan 1891 och 1892.

"Med beundran för denna strid och för att öka kunskapen om kampen uppförde Norbergs arbetare "Spelet om Norbergsstrejken".

Solidariteten, det veckra i denna strid,
må den alltid leva, leva och bestå!
I sju månar stredo Norbergs arbetare.
För människorvärde, för frihet och rätt.

Rannsaka dig själv!
Vad gör du för arbetarklassens frigörelse?
Solidariteten, det vackra i denna strid,
må den alltid leva, leva och bestå!"

Så står det på insidan. Jag tror att det är en sång, därav upprepningen. 10 kr.



Sist men inte minst, en trenchcoat för 58 kr.



Nu funderar jag faktiskt på att åka en sväng till IKEA. Det finns fortfarande så mycket småsaker som jag behöver.

Ikväll är det Hootchi Kootchi!

Borta med vinden.

Idag är jag sjuk och rastlös igen. Så jag tittar på Borta med vinden och drömmer efter svunna tider och platser. Jag blir alltid lite mer tillfreds.


Kändis.

Snart ska jag sluta klaga, men jag mår faktiskt fortfarande inte helt bra. Mina öron gör inte lika ont längre, men däremot har jag ont i magen. Allt ska man behöva genomlida. Jag måste vänta lite med frukost.

Hursomhelst, trots alla mina krämpor har jag jobbat lördag, söndag, måndag och dessutom varit ganska social, vilket ju betyder att jag är relativt tillbaka. Igår tecknade jag även kroki hela dagen och så kom Knut Knutsson, från Antikrundan, till Edsvik och värderade folks tavlor och hade föreläsning. Det var, i ärlighetens namn, halvroligt. Han kan så otroligt mycket, ändå får man lite känslan av att han inte riktigt tycker om konst. Han verkar aldrig bli exalterad av ett konstverk bara för dess egen skull. Möjligen håller han det bara inom sig?

Det måste vara svårare att värdera antika tavlor än antika möbler. Så mycket handlar om signaturen, som inte alltid är urskiljbar.




Men så pratade han även om Carl Larsson som vänsterradikal. Något som inte framhålls så ofta. Den här målningen, där han avbildar sina barn halvnakna, uppfattade folk som anarkistisk då den presenterades. Vi har en kopia av den hängandes i Halvarsbenning, i sovrummet. Har tyckt om den ända sedan jag var liten. Den gjordes tidigt 1900-tal, har inget exakt årtal.

Ikväll är det konstvetaråterträff.

Ohygieniskt.

Nu är jag på mitt café och jobbar. Fast just nu tar jag kaffepaus och läser nyheterna. Inatt sov jag hemma hos Lena. Det betyder att hela jag är täckt av katthår. Jag undrar vad hälsovårdsmyndigheten skulle säga.

Morgonmusik.



Nu har jag lyssnat på den här låten fem gånger i rad.

Imorgon.

Jag är trött på att vara sjuk, det brukar vara ett tecken på förbättring. Hela Edsvik-gänget är någonstanns på söder och dricker öl efter vernisagen på Skrapan. Alla utom jag. Jag har tagit ett långt bad, nu dricker jag en folköl och planerar morgondagen. Den kommer att bli som början på mitt nya liv.

Jag ska försöka ta mig till skolan ganska tidigt, kanske inte till  nio, men till tio ungefär. Jag ska trycka massa grafik. Fyra ska jag träffa Helena, men innan dess ska jag köpa två saker. En mapp eller en pärm. För jag har plötsligt fått så himla mycket papper att hålla reda på. Jag har tecknat massa nya avtal, sånt som har med lägenheten att göra. Och så ska jag köpa en stor  svart necessär (?) från Monki. Men jag tänkte använda den som väska.

Sen ska jag sova över hos Lena! Det kommer bli mysigt.


Botten är nådd.

Nu har jag varit sjuk så himla länge, ända sen i söndags. Fy fan. Jag lyckades få tag i en stackars tjej som kunde ta mitt 9-timmarspass på caféet idag, god bless her. Men jag ska så smått masa mig till skolan. Igår jobbade jag, men på andra caféet, och det var ett ofattbart lågt och behagligt tempo. Det kändes ofräscht, men det fungerade. Så jag kanske rycker in lite på eftermiddagen. Jag kan inte bara ligga hemma längre, det känns bara för deppigt, men det finns gränser för vad jag utsätter mig för. Inga jävla lunchrusher. Det är faktiskt en väldig skillnad mellan jobb och jobb.

Däremot har jag inte riktigt samvete nog att dricka öl ikväll. Nej, jag får inte ens tänka tanken. Det vore inte okej. Men det var så himla längesedan jag gjorde någonting roligt nu. Men imorgon ska jag se Prerafaeliterna på Nationalmuseet med Helena. Det känns mer okej. Ni ska få ett utlåtande i bloggen sen, men så länge kan ni få ett smakprov (fast just den här är jag ganska säker på att den inte finns på Nationalmuseet):


The Annunciation, Dante Gabriel Rosetti, 1850.



Prerafaeliterna var en grupp konstnärer och poeter som bildades 1848 i England. De var kritiska till den samtida konsten som de fortfarande tyckte präglades för mycket av den sena renässansens mästare som Michelangelo och Rafael. De hämtade istället inspiration från tiden före dessa, därav namnet.

Jag vet inte alls. Dom har alltid framstått som väldigt mystiska för mig. Jag vet verkligen inte.




Fortfarande sjuk.

Idag har jag varit hemma från skolan för jag var visst sjukare än jag först trodde. Måste gå till skolan imorgon, annars kommer jag att missa hela den här veckan och vi sysslar med någonting mycket specielt  just nu. På onsdag ska jag jobba på Edsvik och på torsdag på caféet. Och det vore ju ingen idé att börja på fredag.

Jag ska nog bara dricka te, för min kropp känns väldigt instabil.

Om mindre än en timme kommer dom. Jag har inte träffat en människa på över ett dygn.





Den här bilden har ingenting med situationen att göra men jag tycker att den blev jättebra trots att den kanske skulle kunna ses som ganska misslyckad. Den togs i somras i skogen bakom Kungshamra. Jag och Hanif hade varit på picknick. 

Sjuk.

Lena är och demonstrerar.

Jag skulle ha jobbat, tränat akrobatik och gått på någon feministfest idag, men så blev jag sjuk. Vaknade imorse och hade jätteont i halsen, sen blev det bara värre och värre på bara några timmar. Runt halv två blev jag hemskickad från jobbet.

Nu gör jag varm fruktsallad och ska snart krypa ner i sängen och lyssna på Mina drömmars stad på ljudbok.

Den här dagen skulle ha blivit så storslagen!

En annan sak: När jag kom hem nu stod kaffekokaren på!!! Det var helt svart och fastbränt i botten, jag hade varit borta i över ett dygn. Läskigt, nu kan jag inte ens lita på mig själv längre.


Waldemarsudde i solsken.

Idag mår jag bra. Dels för att jag fick sovmorgon, och dels för att jag efter ett besök med skolan på Waldemarsudde och Carl Larsson-utställningen fick dricka kaffe ur vacker kaffekopp och äta macka med blåmögelost och fikonmarmelad. Sen fick jag strosa runt i trädgården i solen. Det är inte det att jag inte tycker om Carl Larsson men jag blir mätt på de bleka pastellerna ganska fort. Jag hoppade den guidade visningen vid 14. Det fanns annat att se.

Exempelvis fina tyger av Hans Krondahl.



.

Som Katja of Sweden gjorde mode av.




Grodan av Per Hasselberg, i trädgården.


Grodan i detalj



Och ikväll ska jag få middag lagad åt mig.

När kommer ni hit och hälsar på?



Helena kommer ikväll. Ungdomsgruppen kommer på måndag. Meddela när ni andra kommer.

Tack!

Måndag.

Kära Dagbok! Jo, men nu har jag testat, det går att leva ett normalt liv även när man bor i Vårberg. Man behöver bara lite längre startsträcka. Imorgon ska jag exempelvis gå upp kl. 6.

Lena, det var synd att du inte kom på måndagsölen. Nu har jag massor att berätta! Här har du din katt (på begäran):

Findus.

Förutom att dricka öl har jag idag tecknat kroki, skissat upp ett självporträtt och varit på bio med min pappa. Produktiv. Jag tycker att det är så skönt att allting återgår till det normala. Jag tyckte inte om att ha sportlov.


Trött men lycklig.

Jag sitter nu här i min nya egna lägenhet i Vårberg. Den är väldigt stor och väldigt...tom.  Men köket är fint, och min lilla sovhörna är mysig. Jag känner mig hemma. Fast jag känner mig lite som en turist i mitt eget land. Det är..annorlunda här. När ni kommer hit kommer ni att förstå vad jag menar. Det finns inget 7eleven men det finns ett Vårbergs Kött och grönt som är öppet till 22 (ungefär). Där har jag varit 4 gånger på ett dygn och det har alltid suttit samma man i kassan. Det är en jättebra affär.

Här finns dessutom en jättestor loppis, känd vida omkring. Jag har själv inte hunnit utforska den. På helgar är det inträde, 10 kronor på lördagar och 15 på söndagar tror jag. Jag kanske hinner dit en sväng imorgon.

Jag är mycket trött, har jobbat fredag,lördag och söndag. Flytten avklarades lördag eftermiddag. Den här helgen har varit slitig men jag har uträttat mycket. Jag har en bärknöl i min högra axel. Jag försökte släpa en dammsugare från St. Eriksplan till Vårberg, galen idé, jag fick ge upp och dumpa den hemma hos Majas mamma vid Fridhemsplan (jo, jag tog den vägen för att jag skulle förbi henne och lämna nycklarna till gamla lägenheten).

Tack för all flytthjälp. Verkligen.

Har precis bestämt mig för att ta en liten sovmorgon imorgon.

RSS 2.0