Kändis.

Snart ska jag sluta klaga, men jag mår faktiskt fortfarande inte helt bra. Mina öron gör inte lika ont längre, men däremot har jag ont i magen. Allt ska man behöva genomlida. Jag måste vänta lite med frukost.

Hursomhelst, trots alla mina krämpor har jag jobbat lördag, söndag, måndag och dessutom varit ganska social, vilket ju betyder att jag är relativt tillbaka. Igår tecknade jag även kroki hela dagen och så kom Knut Knutsson, från Antikrundan, till Edsvik och värderade folks tavlor och hade föreläsning. Det var, i ärlighetens namn, halvroligt. Han kan så otroligt mycket, ändå får man lite känslan av att han inte riktigt tycker om konst. Han verkar aldrig bli exalterad av ett konstverk bara för dess egen skull. Möjligen håller han det bara inom sig?

Det måste vara svårare att värdera antika tavlor än antika möbler. Så mycket handlar om signaturen, som inte alltid är urskiljbar.




Men så pratade han även om Carl Larsson som vänsterradikal. Något som inte framhålls så ofta. Den här målningen, där han avbildar sina barn halvnakna, uppfattade folk som anarkistisk då den presenterades. Vi har en kopia av den hängandes i Halvarsbenning, i sovrummet. Har tyckt om den ända sedan jag var liten. Den gjordes tidigt 1900-tal, har inget exakt årtal.

Ikväll är det konstvetaråterträff.

Kommentarer
Postat av: Lena

Anarkistisk?! I dont see it

2009-03-19 @ 11:09:17
Postat av: Sigrid!

För att ungarna gör som dom vill och struntar i att bädda sängen.

2009-03-23 @ 18:13:29
URL: http://sigrids.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0