Slutet av November.

Jag är i väldigt bra julstämning. Inte alls vinterdeprimerad, jag sitter inne och kurar och pysslar. Jag tror att det är mycket tack vare Nyckelviksskolan, jag får fasta rutiner, träffar hela tiden min lilla klass och pratar och umgås, får väva, teckna och gegga med lera. Det finns hela tiden små saker att bli uppmuntrad av.

Igår hade jag flera timmar till godo innan jag skulle träffa Lotta, Johanna och Sofia, så då promenerade jag genom hela stan. Jag kollade in NKs julskyltning som var mycket bättre än förra året. Jag gillade Myrdrottningen mest.



Förra veckan var jag utan överdrift helt besatt av vävningen. Jag ville knappt gå på lunch och vid dagens slut ville jag knappt gå hem. Det resulterade i att jag vävde fördigt min väv, först av alla. Man blir så målinriktad när man ser slutet. Nu sitter jag och skissar på lite nya idéer.

Igår hittade jag en liten sak som jag glömt bort, det första som jag skapade i keramik. Vi hade fått i uppgift att göra ett symboliskt självporträtt - jag gjorde en slemmig hand. Jag tror att jag syftade på att jag tycker om att göra saker med händerna.




Förra veckans stora projekt var min lilla keramikstad:



Uppgiften handlade om skuggor och ljusspel. Husen fungerar som ljuslyktor, men det måste vara ganska mörkt för att det ska bli riktigt effektfullt. Då blir det fint tycker jag, då tänker man inte så mycket på att husen är lite snea.

Imorgon ska jag och Peter hem till mamma och pappa och fira lite första advent. Innan dess har jag bara lite jobb framför mig.

Ha en fin helg!

Ingen prestationsångest.

Idag har varit en väldigt skön dag. Vi har haft kroki och nästan hela tiden använt breda penslar och akrylfärg. Positionerna har varit 20-30 sekunder. Då gör man automatiskt lite större och det blir snabba resultat. Krokin blev lite roligare.




Vad göra?

Ska jag gå på måndagsölen? Vet inte. Ska Peter gå på måndagsölen? Vet inte. Jag kan nog inte lägga ner pengar på öl just nu, det borde avgöra saken. Dessutom har jag mycket som jag borde göra. Läxor och sånt. Jag verkar ha lite svårt att komma mig för att göra saker för tillfället. Efter skolan gick jag till två vårdcentraler för att vaccinera mig mot svininfluensan, men det var slut på båda. Det tog musten ur mig lite, så nu sitter jag här.

Jag tänker mycket på Moderna museets utställning om Salvador Dalí och Francesco Vezzoli. Allra mest tycker jag om sättet att tänka, att det konstnärliga seendet går att applicera på allt. Om man bara tar sig tid att tänka igenom saker lite extra kan konsten genomsyra allt man är och gör. Det borde man komma ihåg när man klär sig på morgonen. Förmedla vad det nu är man vill förmedla på alla sätt man kan.


Parfymreklamen, av Francesco Vezzoli. Jag hittade den på Youtube.

 

Idag kom Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs konsthall, och höll en föreläsning om möjligheter och omöjligheter i samtidskonsten. Det var som en snabbrepetition av sista delen på Konstvetenskapen. Han visade powerpointbilder av kända konstverk och sa vad som var bra och vad som var dåligt. Inget "jag tycker". Det störde mig, jag lägger alltid till ett "jag tycker" innan jag ger min åsikt om ett konstverk, speciellt om det är en stark åsikt. Då behöver man inte trampa någon som eventuellt tycker annorlunda på tårna och så är det inte särskilt attraktivt att så öppet anse att man själv helt enkelt vet hur det är. Så ödmjuk borde även en medelålders man och chef för en av Stockholms största konstinstitutioner vara. Det vore klädsamt, tycker jag.


Vi är så rätt i tiden.

Förrförra fredagen hade Nyckelviksskolan en stor Halloweenfest med temat Tim Burton.

Nu läser jag i senaste ELLE att det just nu visas en stor retrospektiv utställning om filmregissören på MOMA i New York. Där visas teckningar från barndomen, dockor och kostymer. Tim Burton känns väldigt uppmärksammad just nu.

 

Johanna åker till London imorgon. Jag målar en tavla som jag tycker verkar arta sig ganska bra och jag läser en mycket spännande bok och så fort jag har läst klart den ska jag börja läsa Trollvinter, för det känns som rätt årstid nu. Idag såg jag Dalí för andra gången och ikväll har jag och Lena legat i varsin soffa och tittat på avsnitt efter avsnitt av Sex and the city. Vi kom fram till den delen där Carrie är otrogen mot Aidan och det var som varje gång mycket uppslitande och engagerande. Mycket är ganska bra just nu, men självklart är jag i grunden skakad och ledsen över dödsfallet.

 

Imorgon åker jag till Nynäshamn direkt efter skolan. Det känns så skönt, mycket välbehövligt. Trots att jag visst börjar jobba 7.30 i Sundbyberg på lördagsmorgonen.


Ljus.

Jag ska inte skriva om det, men jag tänker desto mer på en person som har dött. En nära väns mamma. Jag har tänt ett litet ljus och tänker.

Halloween.

I fredags hade min skola en stor Halloweenfest med temat Tim Burton. Det var riktigt roligt att klä ut sig. Jag var Sally, från The Nightmare before Christmas. Jag la mest fokus på håret.

 

Sofia var skugga.

 

 

Sam var Edward Scissorhands, fast här utan saxhänder.

 

 

Sara var den lilla döda hunder ur The Nightmare before Christmas.

 

 

När en konstskola har maskerad blir det seriöst. Folk syr dräkter och bygger masker. Nästa helg är det ytterligare en Halloween-fest! Jag kan knappt tro att det är sant.

Peter är bästa pojkvännen. I lördags natt åkte han taxi från Vällingby till Vårberg för att komma hem till mig så fort som möjligt. Han hade varit på Halloweenfest och jag var hemma och tentapluggade. Jag hade somnat över mina böcker när han kom, men blev ändå glad.

Imorgon är det tenta! I italiensk litteraturhistoria, hela 1900-talet! Igår fick jag veta att jag klarade förra tentan, vilket gav mig lite lite ny energi. Jag är väldigt trött på den här kursen nu, vill bara fokusera helt på Nykelviksskolan och annat som är roligt i livet. Efter imorgon kväll är jag lite friare. Jag kommer må så bra!




RSS 2.0