Tidsfördriv.



På NK:s hemsida kan man klä skyltdockor precis hur man vill. Om och om och om igen. Mycket underhållande.


"Staden"



Av August Strindberg. Läser just nu Fadren, efter att precis avslutat Fröken Julie. Ibland var han så bra, ibland så dum. Han ägnade sig tydligen åt måleriet under de perioder då han hade svårt att skriva (och tänka?). Då bara gav han uttryck åt sina inre sinnesstormar, enkelt och dramatiskt.

Ska man skriva eller måla? Finns det utrymme för båda?

I skolan fick vi lära oss att Ibsen och Strindberg hade svårt för varandra och ofta kritiserade varandras verk och tankar. Jag ställde mig omedelbart på Ibsens sida. Måste jag välja står jag där än idag. Strindberg skulle aldrig kunna skriva ett kvinnoporträtt som Hedda Gabler.


Vardag, fast lite finare.

Jag vill bara påvisa hur huslig jag har varit de senaste dagarna. Ett nyvaknat intresse. Igår innan jobbet bakade jag tekakor. De blev inte riktigt lika fina som i Leila bakar (hur ska dom veta vem Leila är? frågar Peter. Såklart dom vet vem Leila är, svarar jag).

Och sen idag! Jag gjorde laxmiddag till mig och Peter. Lax med ruccola och vitlöksfräs uppepå. Jag köpte färsk lax från Icas fiskdisk och det ska jag aldrig göra om. Det kostade 170 kronor (alltså ungefär lika mycket som min klänning)! Jag tror att jag blev lurad faktiskt.

 

 

Nu ska jag hoppa i badkaret.

 

Puss.


Storslaget.



Jag älskar Hallwylska palatset. Alltid, men särskilt mycket nu. Varför gör dagens överklass aldrig något betydelsefullt för konsten? Särskillt borde kungahuset skämmas tycker jag.

Nytt.


RSS 2.0