Torsdag natt


Måsar


Foto: http://souvenirsofagirl.blogspot.com/


Ragnar Sandberg


Siri på Moderna

Jag har aldrig tidigare fått en så bra överblick över allt hon gjort, inom konsten och politiken. Mest imponerad blir jag av hennes person, den som konsten är sprungen ur. Hon var så modig. Hon for ung iväg till Algeriet. Hon födde sina barn i hemlighet. Hon tog sig an materialet betong. Det är svårt att tänka utanför de givna ramarna, det är svårt att ens föreställa sig saker som ingen annan tidigare har gjort.


Bild: modernamuseet.se

Jag blir både ledsen och glad av utställningen. Ledsen, för att det i vissa sammanhang inte har hänt så mycket. Konsten måste fortfarande slåss med högerkonservativa politiker för att få finnas. Fortfarande idag jämför många Siri Derkerts betongristningar på Östermalmstorgs tunnelbanestation med klotter (som Stockholms stad har beslutat om nolltolerans för).


Bild: modernamuseet.se

I det här sammanhanget kommer jag att tänka på en helst annan sak: Hur fantastiskt var det inte av Konstakademien  att i våras låta graffittikonstnären NUG (som blivit både polisanmäld och utskälld av kulturministern) gå loss med sprayburkar på väggar och golv, i kontrast till de i lokalen utställda bockborden med teckningar av Erland Brand. Jag vet inte varför det ena får mig att tänka på det andra. Det var lite samma sak som gjorde mig glad med utställningen om Siri Derkert, det är faktiskt inte politikerna som bestämmer vad som är konst. Konsten lever genom en intresserad allmänhet och bra institutioner.


Bild: dn.se

I övrigt kan jag konstatera att det på Moderna numera är en ny pojke i kaffebaren. Han var bra (hälsar en före detta barista). I tisdags var första gången som jag var på Moderna, min favoritplats i hela Stockholm, sen jag var där på intervju angående praktikplats. Nu vet jag att jag i höst kommer att ha mina praktikveckor på Bonniers konsthall, och det känns fantastiskt bra, men jag får ändå lite magknip när jag kliver in i foajen på Moderna. Får inte älta, måste fortsätta framåt utan att fundera på hur det hade varit.. Jag som nyligen opponerade på en mycket intressant uppsats om kultursponsring kunde inte heller låta bli att lägga märke till:

Utställningen stöds av

SCANIA

Lastbilsbranchen ger sig in i kulturbranchen. Varmt välkommen!


Iiihhh!

Idag är det fredag och jag är ensam hemma i ett stort hus (radhus) i Nynäshamn! Lyckliga jag! Det är underbart att det är helg. Det finns tre bra saker att säga om dagen. 1. Jag har ätit långlunch med Johanna på Hermanns trädgårdscafé. 2. Jag och Peter ska skaffa oss en porslinsblomma, det har vi bestämt.



3. Ibland när man läser bloggar blir man tipsad om andra bra bloggar. Idag hände det: http://maleobjects.tumblr.com/



Imorgon ska jag och Peter sola och bada hela dagen. På morgonen (om jag hinner innan Peter kommer hit) ska jag försöka skriva några rader om Siri Derkert på Moderna, men det känns svårt, så mycket att sammanfatta mentalt.


RSS 2.0