Hett plåttak.

Vår fågelunge kommer nog snart att lämna oss, för hör om dagen flaxade den med vingarna och flög någon meter eller så.


Baristan som ordningspolis.

Det kan omöjligt finnas någon som är mer understimulerad på sitt arbete än vad jag är. Att arbeta som barista i en kaffebar, i ett köpcentrum, en solig dag som denna är ungefär som att åka med Silverlinjen från Öland till Stockholm: det handlar om att få timmarna att gå. När detta skrevs i sin ursprungsform var det bara fem timmar kvar i total ensamhet. Egentligen får vi inte ens läsa bakom kaffebaren, det tar fokus från kunden. Men det är allmänt känt hur extremt lite vi har att göra varma sommardagar och därför ligger det EN bok i baren för baristan att läsa. Om vi ska läsa någonting så ska vi läsa den, "I huvudet på en barista". Boken bygger på en blogg. Baristan som skriver är 32 år gammal och har jobbat på den lilla kaffebaren sedan han var 20 år. Mannen är helt klart arbetsnarkoman och bitter och inläggen handlar främst om hans kunder. Några av stamgästerna verkar han hålla av, men till största delen beklagar han sig över de kunder som han stör sig på och varför. Jag vet inte om jag skulle kunna rekommendera den här boken/bloggen. Den är verkligen dåligt skriven, som av en högstadiekille. Men som barista tycker jag att den är rolig och förstår ibland precis.

Flera av irritationsmomenten som drabbar den bloggande baristan har även jag råkat ut för. Exempel: Så här på sommaren ligger Stockholmarna och steker i Stockholms parker. Framemot eftermiddagen blir de sugna på någonting att äta eller dricka. Då lämnar de för en kort stund sin gräsplätt och kommer in till oss. Utan att klä på sig! Baristan i boken vägrar servera halvnakna människor. Jag önskar att jag kunde vara lika sträng som han. Själv skulle jag hellre sätta upp en skylt att hänvisa till. Inne på en kaffebar beter man sig som folk!

Här kommer en bild från min korta men lyckade Ölandssemester:


Tack mamma och pappa!

För de snyggaste stövlarna någonsin! De ska jag ha i sommar i Västmanland, på Öland och på Ornö. Lite senare ska jag ha dem i Stockholm, när det blir sådär vått och kallt.

 


RSS 2.0