Ensam hemma.

Efter att ha pysslat med Barnpoesifestivalen under dagen spenderar jag kvällen ensam hemma. Därför har jag ätit min favoritmat pasta och pesto och nu ska jag titta på film och dricka te. Jag undrar vilken av dessa filmer jag ska välja?


Försöka rädda Gauguin.

Har ni lagt märke till att Gauguin plötsligt är dubbelt aktuell? Dels i och med den stora utställningen på Tate Modern i London och dels i och med att Mario Vargas Llosas har tilldelats Nobelpriset. Och jag tycker verkligen att det har uppstått en helt fantastisk diskussion på dn.se (och den seriösa delen verkar om jag förstår det rätt ha ägt rum även i pappersformatet). Kajsa Ekis Ekman kritiserar nobelpristagaren får sin oförmåga att skildra kvinnor som subjekt. En hel hord går till motangrepp, vissa har poänger men andra inga alls.

Vi får inte granska litteraturen utifrån politisk korrekthet, hävdar många av de mest kritiska.  Många av våra främsta författare skulle i så fall tas ner från sina piedestaler, Strindberg i synnerhet. Jag tycker att de stora geniförklarade männen behöver kritiseras, för många nådde nog sin stora framgång just för att de var så hänsynslösa mot sin omgivning. Man ska vara snäll. Jag vill också hävda att många av oss lite yngre kulturvetare faktiskt är ganska Strindbergskritiska. Saken med Strindberg är att han trots allt man skulle vilja slänga i hans ansikte var en begåvad och passionerad författare. Mario Vargas Llosas vet jag inte så mycket om. Läser just nu ”The way to Paradise” för att det är en fiktiv berättelse om just Gauguin som jag är väldigt nyfiken på. Bra eller inte, en författare som använder uttrycket ”knoppande bröstvårtor” är svår för mig att respektera. Jag förbehåller mig för att ett uttryck som detta har kunnat dyka upp i översättningsprocessen.

Hursomhelst. Mitt hjärta bultar för Gauguins primitivistiska Haiti-motiv. Jag vet nu mer om honom än när jag först kom i kontakt med dem. Han var inte bättre än någon av de andra stora manliga konstnärerna från slutet av 1800-talet/början av 1900-talet som lockades ut på långa resor för att förverkliga sina fantasier om unga, tillmötesgående, orientaliska kvinnor. I Gauguins fall tydligen så unga som tretton år. Jag är mycket besviken på honom och jag tycker inte lika mycket om hans ”unga flickor” längre. Jag har blivit obehjälpligt upplyst och kan inte gå tillbaka till att se dem så som jag brukade se dem. Synd, verkligen synd.

 

 

 

Den här bilden är min bästa:

 

Jag tror att man måste vara ärlig mot sig själv och kunna erkänna att de gubbsjuka ibland åstadkommer stordåd. Man får se till att inte ge dem mer uppmärksamhet än vad de förtjänar, snarare underdriva lite. Och den stora dödssynden vore att ha sex med dem. Hade inga kvinnor det skulle de så småningom tvingas till anpassning och försvinna.


Att välja man.

"Min dotter och jag är som systrar. Hon verkar lättad när jag kommer. Så får hon tala svenska och slipper vara så anpassad. Hennes man är en moneymaker, och vad hon då har velat göra med sitt enda liv har fått anstå. Inte en decimal får dras från den karlns frihet. Han får skylla på jobbet och golfen och slippa familjen. Det är hans sätt att ha familj. Det är han som vill ha fler barn. Likadant var det med hennes far då han gick i sin krafts dagar. Nu är det jag som är den starkare och han får allt lita till att jag inte hämnas. Om han nu skulle få för sig att tänka i de banorna, han tror nog att han varit en otadlig make. Jag önskar att min dotter hade gift sig med en vanlig svensk som kan steka köttbullar och byta blöjor. Han kunde gärna fått vara rundnätt och halvskallig, vad på mig anbelangar. Unga kvinnor borde inte kära ner sig i vackra män. De är och förblir kärast i sig själva. När min man och jag kommer vågar hon mopsa sig. Jag är rädd hur hon har det när jag inte är där. De grälar i sovrummet när vi är där. Han argumenterar som i sitt styrelserum och hon skriker utan att hitta de rätta orden. Det ger honom rätt också i hennes ögon."

Ur Sigrid Combuchens Spill -en damroman.



Illustrationen från [email protected]


Dagen som borde ha varit lönedagen.

Jag hade knappt hunnit vakna imorse innan Judith ringde mig. Hon var förtvivlad, hungrig och ledsen. Vi har nämligen inte fått vår lön idag, som vi enligt våra lönespecifikationer borde ha fått. På min internetbank står det nu att jag ska få den imorgon. Ingen katastrof för min del, men för Judith däremot. I lördags kväll ringde hon mig från Vetlanda och frågade ifall jag var säker på att vi skulle få våran lön idag. Jag svarade att jag var helt säker. Att hon lugnt kunde festa upp sina sista pengar. Gumman, så tokigt det kan bli. Nu är hon iallafall hemma i Stockholm med lite pastasallad i magen.

Min dag har varit lite som en lång promenad i höstsoliga men kyliga Stockholm. Jag har rört mig mellan förskolor, fritids och lågstadium för att göra reklam för Barnpoesifestivalen som äger rum nu på lördag. Jag har hittat bästa fiket i hela Stockholm, tyvärr har jag ingen aning om vad det heter. Jag vet dock att det är mytomspunnet, för jag kände själv igen mig så fort jag klivit innanför dörren. Någon måste ha bloggat om det någon gång. Hursomhelst, det måste härstamma från 50- eller 60-talet och kan inte ha förändrats nämnvärt sedan dess. Kvinnan som står bakom disken och bakar kakorna är gammal. En gammal farbror som kanske är hennes man kom in och hjälpte henne en stund. Hit går man inte för de fantastiska mackorna, här är mackorna torra och små med enbart smör och ost. Inte ens en gurkskiva. Hit går man inte för klanderfri service. Här håller man sig på sin kant. Man ska gå hit om man vill dricka kaffe ur tråkiga koppar, skriva, läsa och titta på intressanta människor.


Några pensionärsgubbar satt vid ett stort bord ganska nära mig. Att döma av deras samtal verkade de ha någon sorts herrförening, kanske en filmklubb. De försökte sammanställa sina almenackor. Jag lyssnade uppmärksamt och vet därför när de ska ha nästa styrelsemöte. Då ska jag också vara där. De påminde lite om hur det brukar låta när jag, Lotta, Aida, Mika, Emelie, Sofia och Johanna brukar träffas allihopa några få gånger per år. Desperat bläddrande i våra almenackor för att hitta nästa datum då vi alla är lediga.


I ärlighetens namn så tycker jag så mycket om färgkombinationen svart/rosa att jag njuter av att titta på sidan för dagens planering i dagboken:

 

Till imorgon ska jag ha skrivit en hemtenta om italiensk litteratur. Två av de tre böckerna vi ska svara på frågor om har jag inte hunnit läsa riktigt så ordentligt att jag kan svara på alla frågorna om dem. Så tanken var att jag ikväll skulle plöja igenom litteraturen, imorgon gå upp tidigt tidigt och åka hem till Nynäshamn och sitta där och sammanställa allting. Orkar jag detta? har jag frågat mig själv. Jag pratade med mamma om saken i morse och lovade att jag skulle göra ett försök. När jag kom hem idag hittade jag inte böckerna jag skulle plöja igenom och insåg att jag hade lämnat dem hemma i Nynäshamn. Det avgjorde saken, ingen mer italienska. Det är så otroligt skönt när beslut fattar sig själva.


Aktuellt.

Dagens rotfrukt. Fast det var några dagar sedan. Jag gjorde jordärtskocksoppa. Det blev gott.


Idag flög en fågel upp i ett träd med mitt äppelskrutt.


Det finns en tavla på Edsvik konsthall som jag tycker om, av Roj Friberg. De andra tycker jag inte så värst mycket om. Den får mig att tänka på spännande saker och outforskade platser som nog inte finns i verkligheten.


Här är Peter utanför fotografiska muséet.

 

 

Mörkare tider.

 

 

 




Kleerups konstaffär.

Idag gick jag förbi, och tittade in i, den nya tillfälliga pop-up butiken Villa på Biblioteksgatan. Ett väldigt kommersiellt sätt att presentera konst på. Enligt galleristen Jonas Kleerup är tanken med butiken att skapa ett intresse för konst som någonting spännande och tillgängligt*. Egentligen har jag inget problem med konsthandelskonceptet, förutom att konst som skapas med syftet att passa på en hemmavägg nog oundvikligen blir lite tamare. Som tur var blev jag inte shoppingsugen. Ingenting fick mig att riktigt fastna. Däremot blev jag sugen på att göra ett kollage. Nu omedelbart.

Jag skrev upp mig på mailinglistan. Trots allt så är jag ju nyfiken på vad som kommer att ske härnäst.

Vem är egentligen den här mannen? Jag försöker få fram lite matnyttig information, men får endast fram sånt som jag redan vet. Blir därmed ännu mera nyfiken. Vi har nog väldigt olika syn på konst han och jag, det tycker jag mig ana.


*http://www.presskontakt.se/pressreleaser/visa/pressrelease/283680/galleristen-jonas/12AF0B23-C90A-44F5-0C84-56CB2BEC3ABC

Peter och jag

Peter och jag har börjat med en trevlig och romantisk sak. Vi har börjat läsa varandras böcker. Jag har alltid läst mycket. Peter har ganska nyligen börjat läsa mycket. Han har dyslexi, men är å andra sidan väldigt tålmodig. Det började med att jag övertalade honom att läsa Doktor Glas. Ikväll, alldeles nyligen, läste jag på Peters inrådan ut Igelkottens elegans. När en bok har funnits i ens liv dagligen under mer eller mindre en veckas tid brukar det så här precis efteråt kännas lite tomt. Just denna bok lämnar en sorgsen och eftertänksam. 

Nästa bok som jag tycker att Peter borde ge en chans (vi har båda varit skeptiska jämtemot den andres bokförslag hittills) är Jakten mot nollpunkten av Carl Johan De Geer. Jag tror att han skulle tycka om den.

Jag skaffar mig väldigt fort en åsikt om böcker jag hör talas om och anser mig omedelbart veta ifall de är värda att läsa eller inte. De böcker jag helst vill hinna läsa skriver jag upp på min boklista. Denna lista har jag hittills aldrig hunnit beta av helt, men de högst prioriterade böckerna läser jag och ytterligare några skummar jag igenom (detta gäller främst facklitteratur).

Jag tror att det emellanåt är bra att låta någon utifrån välja böcker åt en. Personen måste självklart känna en någorlunda väl och man ska självklart inte låta sig övertalas att läsa någonting som känns fel. Jag skulle till exempel aldrig läsa en deckare. På samma vis respekterar jag att exempelvis en bok som Det mest förbjudna skulle göra Peter illa till mods.

Överst på min boklista just nu:


Göra stan.

Igår var det måndag och därför var jag ledig. Underbart. Det har blivit så på senaste tiden att jag ofta träffar min mamma på mina lediga måndagar. Det är guld värt. Igår åt vi lunch och chokladbiskvier. Sen gick vi en liten runda på Götgatan och tittade på fina saker och letade efter vantar till mamma. Jag lyckades få med mig henne in på mitt favoritställe American Apparel och där hittade hon ett par gråa. Jag visste väl det.

American Apparel är bra. Fräscha färger, fräscha former. Trots att jag lagt märke till att kläderna är ganska dyra med tanke på kvalitéten man får så kan jag inte låta bli att handla där. Där finns helt enkelt vad jag vill ha som jag inte verkar kunna hitta någon annanstanns: vanliga fina kläder. Jag är inte så avancerad i klädväg. Jag vill bara se representabel ut tror jag. Men det är svårare än vad man kan tro. På American Apparel betalar man extra för att slippa det "extra" som man blir påtvingad överallt annars. Inga rosetter, rosor eller seriefigurer, bara vanliga trosor.

Hursomhelst, efter att jag följt mamma till pendeltåget gick jag tillbaka och köpte ett par till mig själv också. Jag vet, det är bara ett par vantar, men jag handlar inte så mycket och känner mig därför väldigt nöjd. Nu har jag bara jacka och halsduk kavr att köpa innan vintern kan braka loss.


Hoppas mamma är lika nöjd med sina som jag är med mina.

Fröken Frauke.

Igår var jag och Lena på Fröken Frauk presenterar: Shanghai Nights! Det var riktigt spännande. Äventyr. Till att börja med var festen belägen i Gröndal. För det andra såg lokalen ut som ett garage utifrån. Vakterna var pojkar, biffiga men åldersmässigt små, och de brydde sig inte så mycket om att vara vakter.

Väl inne var det varmt och mysigt och vi började känna igen oss. Vi gick till baren, jag fick billigt bubbelvin och en lyckokaka. Jag tog en extra och stoppade i fickan för att ta med hem till Peter. Vi var kissnödiga, men det var stora problem med toaletten. Från springan där toaletten fäster i golvet hade det börjat rinna vatten. Mycket vatten. En liten bäck kom strilande ut från badrummet. Fröken Fraukes manliga följeslagare (pojkvän?) försökte moppa upp vattnet, men det var lönlöst. Någon berättade att det fanns en bajamaja ute på gården. Trots den helt bisarra situationen var det munter stämning i kön. Jag och Lena gick in tillsammans och lyste åt varandra med mobilerna (det fanns ingen lampa). När vi väl kom in i lokalen igen var det en stor vattenpöl mitt på dansgolvet. Någon dansade så att ett lysrör ramlade ner i golvet och krossades med en ljudlig smäll.

Jag tyckte allting var underbart roligt. Ett tag tyckte jag synd om fröken Frauke som såg väldigt stressad ut. Jag och Lena började tänka på Kina och Mongoliet. Där var det alltid problem av det här slaget. Vi är väldigt överens om att det är bättre i Mongoliet än i Kina, hellre uträtta sina behov på stäppen än i kollektivtoaletter bestående av åtta hål i marken.


RSS 2.0