Att välja man.

"Min dotter och jag är som systrar. Hon verkar lättad när jag kommer. Så får hon tala svenska och slipper vara så anpassad. Hennes man är en moneymaker, och vad hon då har velat göra med sitt enda liv har fått anstå. Inte en decimal får dras från den karlns frihet. Han får skylla på jobbet och golfen och slippa familjen. Det är hans sätt att ha familj. Det är han som vill ha fler barn. Likadant var det med hennes far då han gick i sin krafts dagar. Nu är det jag som är den starkare och han får allt lita till att jag inte hämnas. Om han nu skulle få för sig att tänka i de banorna, han tror nog att han varit en otadlig make. Jag önskar att min dotter hade gift sig med en vanlig svensk som kan steka köttbullar och byta blöjor. Han kunde gärna fått vara rundnätt och halvskallig, vad på mig anbelangar. Unga kvinnor borde inte kära ner sig i vackra män. De är och förblir kärast i sig själva. När min man och jag kommer vågar hon mopsa sig. Jag är rädd hur hon har det när jag inte är där. De grälar i sovrummet när vi är där. Han argumenterar som i sitt styrelserum och hon skriker utan att hitta de rätta orden. Det ger honom rätt också i hennes ögon."

Ur Sigrid Combuchens Spill -en damroman.



Illustrationen från [email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0