I väntan på Prinsen.

Alla kanske inte vet detta, men jag håller på att skriva en kandidatuppsats om textilkonst. Jag är väldigt intresserad av ämnet, men känner mig oerhört begränsad av den akademiska mallen, eller vad man ska kalla det. Ofta stöter jag på konstverk som jag önskar att det fanns utrymme att skriva om, men som inte passar in. Nu tänkte jag skriva om ett sådant, ett performativt textilkonstverk av Helene Hortlund. På sin hemsida, från vilken bilden är hämtad, skriver hon att hon med sin konst vill "beröra frågor om kulturella strukturer och förväntningar i fråga om kvinnlighet och könets betydelse. Med traditionellt kvinnliga tekniker vill hon visa motsättningarna mellan den trygghet och fångenskap som könstillhörigheten innebär." Hade det här hört till uppsatsen hade jag självklart haft en not här.

 

Här sitter hon i slottets torn. Iklädd vit brudklänning virkar hon in sig själv i en lång brudslöja. Jag tycker att hon gör det så vackert, romantiskt, sagolikt, sorgligt och spöklikt. Jag ville visa er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0