Leva konstnärsliv.

Idag åkte jag och mamma ut till Lisa Trägård för att bränna raku. Det har krävt sina förberedelser. Man måste ha färdiga, skröjbrända saker. Jag fortsatte med mina höghus. Jag tänkte att det kunde vara fint med sotigheten som rakubränning ger. Som om de hade varit med om en eldsvåda. Och när man har värmeljus i dom skulle det se ut som höghus i brand.

Jag förbereder:




Väl i Lisas keramikverkstad började vi med att glasera. Sedan släpade vi ut ugn och stor gastub på tomten.

Jättespännande med gas och eld. Framförallt att hela tiden sköta det på egen hand. Först ser man till att det kommer upp i de riktigt höga temperaturerna. Man ser hur glaseringen börjar bli blank.



Sedan tar man upp sakerna med tång och lägger dem i högar av löv eller sågspån. Sakerna som kommer ur ugnen är så varma att det börjar brinna. Man låter det brinna ett tag, sedan avstannar man processen genom att kväva elden och ganska omedelbart efter att elden slocknat doppa föremålen i kallt vatten. Där man inte har någon glasering blir det kolsvart. På de glaserade delarna blir det vitt, med svarta krackeleringar. Resultatet blir olika beroende på hur snabbt man kväver elden och vad man eldar med. Raku är en vetenskap som jag precis fått mina första kunskaper i. Svårt. Men jag ser på Lisa att det kan bli väldigt bra när man kan.



Resultat:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0