Kungen och kungahuset.

Förr i tiden var kungligheterna omgivna av dramatik, det lär vi oss genom alla de historiska filmer och böcker som behandlar temat. De förgiftade sina egna bröder för att kunna lägga beslag på Kronan, de avrättade sina hustrur om dessa inte lyckades föda friska och starka tronarvingar. Idag händer det ytterst lite bland kungligheterna, man märker på hur de utan protester fogar sig in i de roller som förväntas av dem att de inte har så mycket egentlig makt. Nu händer det åtminstonne lite. Jonas bryter sig loss på ett dramatiskt vis. Förvirring uppstår då ingen idag tycks veta vad som väntar i situationer som dessa. Kommer Jonas nu bara att försvinna? Kommer vi aldrig att se honom mer? Jag föreställer mig att det förr i världen hade blivit offentlig dubbelavrättning.

Jag älskar kungligheter, och då menar jag den äldre typen: sinnessjuka, egoistiska och ondskefulla. Jag älskar filmen Den andra systern Boleyn. Fantastisk intrig.

 

Jag brukar läsa rubrikerna rörande vår svenska kungafamilj också. Jag hoppas alltid att de ska göra någonting som går att mäta med dramatiken från förr.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0