Konst-igt.

Jag är lite irriterad på min skola just nu. Allt går så långsamt. Idag hade vi lite samling på morgonen, och prat, prat, prat. Lite vagt om Vårutställningen. Sedan fick de som inte gjort klart sitt måleriprojekt ägna sig åt det resten av dagen och vi som var klara fick, hmmm, typ, gå på någon utställning.

Jag och Sofia åkte till Kungliga Akademien för de fria konsterna och Carnegie Art Award*. Det blev bättre och bätte ju längre in mot utställningens kärna man kom.

Jag hittade en fin målning.


Ett discostilleben.



En fantastiskt vacker filminstallation.





Sofia och jag listade ut att det måste vara vatten, och olika färger som droppas i vattnet, som filmades ur ett upp-och-ner-perspektiv. Bakom explosionerna av färg flög små vattenbubblor ner (upp?) mot ytan som fallande stjärnor. Ni skulle ha sett när stora droppar av matta bleka färger droppades i vattnet. En mycket fyllig effekt. Så enket. Så fängslande.

Sen tittade vi på kvarlämningarna av ett performance. Jag tyckte om kvarlämningarna, men i sann Jackson Pollock anda hade konstnären valt att visa dess tillkomst på en tv-skärm vid sidan av. Det tyckte jag tog bort mycket av spänningen.


Kvarlämningarna.



Sen gick vi och åt hamburgare på Max.


* Carnegie Art Award är initierat av Carnegie Investment Bank. Dess syfte är att främja Nordiskt samtida måleri (i dess breda bemärkelse). Den totala prissumman är 2,1 miljoner svenska kronor och jag tror att det högsta beloppet som en enskild konstnär kan vinna är 1 miljon. Över hundra konstnärer nomineras, en jury utser vinnarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0