Turner, Monet, Twombly - sent måleri

För ett tag sedan var jag och såg Turner, Monet , Twombly på Moderna Museet. Jag tog med mig Peter, han tyckte att det var skit. Hursomhelst, jag tyckte att det var underbart att gå omkring bland allt det måleriska. Är man konstvetare har man sett ganska mycket Turner och Monet, men utställningen gav åtminstone mig en ny ingång och Twombley var ett bra valt, mer samtida, komplement. Utställningens fokus låg på den sena produktionen hos de tre konstnärerna. Gemensamt är att de sent i livet fick ett allt mer abstrakt och flytande formspråk. Det här är intressant tycker jag. Kanske hade de målat "fint" så länge att de tröttnat, de behövde inte längre bevisa att de kunde. Då plötsligt började saker hända. Kanske är det någonting som händer med ens intellekt när man blir äldre. Jag hoppas det. Det vore fantastiskt om allting kunde blir lite mer suddigt och flytande. Jag tänker mig att man då kommer att kunna se saker ordentligt.

Jag väntar med spänning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0