Dagens intressanta

Imorse läste jag DN ovanligt länge, i ungefär en och en halv timme. Långfrukost. Det var mycket omskakande och här kommer tre saker som jag tänkte på lite under dagen:

1. Louisiana uppmärksammar Picassos fredsgärningar. I artikeln fick jag veta att Picasso aldrig gick ur kommunistpartiet, att han var hängiven marxist politiskt men aldrig anpassade sin konstnärliga stil efter den socialrealism som partiet förespråkade (vilket egentligen kanske är öppet för vem som helst att konstatera men som jag aldrig har tänkt på som anmärkningsvärt tidigare). Jag fick ytterligare veta att Picasso aldrig visade något stöd för kvinnokampen och att han var sadistisk och manipulativ mot sina kvinnor/vänner.




2. Allt fler unga kvinnor väljer att bli hemmafruar. Beror det på nykonservatism eller glamouriserad mediebild?


Glöm inte Sylvia Plath

3. Insidans artikelserie om föräldrar som pressar sina barn för hårt (fokus på idrottsvärlden) väcker starka reaktioner. Om jag får barn hoppas jag att jag kommer stå emot och fortsätta önska mig lyckliga barn istället för lyckade barn. Det kändes hemskt bara att skriva "lyckade barn".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0