Nu kan jag äntligen visa er något intressant.

Ibland på morgnarna testar jag min gamla mobil (alltså den nya) för att undersöka ifall den har börjat fungera igen. Oftast gör den inte det, men imorse var den tillräckligt funktionsduglig för att jag skulle våga ha den idag. Så jag har kunnat fotografera lite!

Onsdagar, torsdagar och fredagar har jag grafik. Så här ser det ut i vår mysiga grafiksal.

 

Här har vi plåtarna i syra när vi etsar. Idag råkade jag ställa till med en liten katastrof, men ingen skadades och det enda som försördes var min egen akvatint*. Jag skulle ta bort shellacken från baksidan av plåten och då lyfte jag det frätande borttagningsmedlet (en ganska stor burk) i locket, som lossnade, och allting for ut över bordet och försörde nedre delen av min plåt.

 

Så här blev resultatet:

 

Jag försökte väva in det som frätte bort i bilden, lampskenet var exempelvis egentligen inte där från början. Sen går det ju en ganska tydlig linje ungefär vid flickans bröst där plåten förstördes. Och så är det ett syrafingeravtryck uppe i ena hörnet. Jaja. Akvatint var iallafall en väldigt rolig teknik, imorgon ska jag göra ett nytt försök.

Här är en bild på Peter som jag tror skulle vara fint att göra en akvatint av.

* Akvatint är en teknik där man fräter bort stora områden av kopparplåten och skyddar andra med stopplack. Man börjar exempelvis med att lacka för de delar som man vill ha helt vita, och så etsar man i syra. Sedan lackar man även de bitar man vill ska vara ljusgråa, och så stoppar man ner det i syran igen. Sedan lackar man för de partier man vill ha mörkare gråa och etsar. De partier man vill ha svarta låter man vara exponerade för syran under hela processen. Det är lite klurigt att förstå, men under tiden man jobbar med det så klarnar det.

Jag vill hålla på med grafik resten av livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0