Strategitänk

Jag har alltså börjat skolan igen. En folkhögskola. Där är det ungefär som när man gick i skolan när man var liten: man får sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov och jullov. Man får inga betyg. Man är i skolan varje dag mellan ungefär 9-16. Lärarna överöser en med jättesjälvklar information, som att man måste komma ihåg att betala kursavgiften, lämna studieförsäkran etc. Enda skillnaden är att deltagarnas ålder är ganska varierad. Det känns så skönt!

Gruppen är lite indelad i två. Det är de som är i min ålder, jag tror att någon till och med är yngre, som har en väldigt tydlig plan med vad de vill göra efter den här utbildningen. De vill gneta ihop tillräckligt med arbetsprover för att komma in på någon högre konstutbildning, som exempelvis industriell design på Konstfack (bara för att ta ett exempel på vad folket i min klass har för drömmar och mål). Och så finns det de som är 28+, som inte riktigt vet vad de vill göra, som redan jobbat i några år och som kom på att det blev tråkigt. Vi är en fin grupp människor.

Någon gång i april kommer Björn Krestesen att komma och hålla en föreläsning "Om konstnärens villkor". Då kommer han att gå igenom vad vi gjort och säga vad som passar som arbetsprover och inte. Jag planerar ju inte att skicka in någonting nu, men det kommer ändå att bli väldigt intressant att höra vad han säger.

Det som känns allra viktigast för att jag ska lyckas hålla motivationen uppe är att jag kommer ihåg att ta med mig matlådor. Det kommer inte att räcka med lunch, det kommer behövas frukt och yoghurt också. Blir man hungrig blir man less och då är det lockande att åka hem runt fyra fastän man kanske borde ha stannat kvar en timme till. Och har man väl åkt hem åker man ju inte direkt tillbaka.

HERREGUD! Det ryktas om att jag och mina vänner under några sekunder finns med i en SVT-nyhetssändning om studentfylleriet i Uppsala under Valborg. Och jag kan inte titta på klippet! Så nu sitter jag här och bygger upp oro, kanske helt i onödan.


Kommentarer
Postat av: lotta

vadå ryktas, det är sant ;-) vi är med i tre sekunder, du syns lite halvt. emelie, fia, anki och kp är med helt, kp blir dränkt av anki.



nu finns vi med i svts nyhetsarkiv F-O-R-E-V-E-R. känns väl bra?

2009-01-12 @ 18:07:10
URL: http://lillaenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0