Om jag vore vampyr..

Jag glömde berätta om filmen Låt den rätte komma in, som jag och Aida såg i onsdags. Den var väldigt bra, nu har dessutom Lena fyllt i mina luckor kring en detalj jag inte förstod, och då blev den plötsligt ännu bättre! Den var lite mer nyanserad än vad vampyrfilmer brukar vara. Här var vampyren en 12-årig liten flicka som var god och mådde dåligt över att behöva döda människor för att äta. När hon väl bestämt sig för att döda någon var hon dock hänsynslös och otroligt stark. Hon var väldigt ensam och missanpassad i samhället. En rolig sak med filmen var att det lagts ner så mycket energi på tids- och rumsenliga kläder och interiörer. Allt kändes väldigt 70-tal och förortsfattigt. Jag blev lycklig över potatismospaketet som man fick se en skymt av hemma hos den snoriga pojkens pappa.

Om jag vore en 12-årig, vacker liten vampyrflicka (alltså egentligen mycket äldre) så skulle jag utge mig för att vara prostituerad. Medelålders män skulle komma hem till min nergångna, halvruttna lägenhet och när dom väl hade kommit innanför dörren skulle dom redan vara så gott som döda. Eftersom att jag trots min späda lilla kropp är onaturligt stark. Ska man köpa sex, och i synnerhet av en 12-åring, berättar man nog inte för någon vart man ska. Jag menar inte att göra det riktigt så enkelt att dessa män förtjänar att dö, för det gör ingen och dessutom är jag emot dödsstraff. Men om man nu är vampyr och alltså mot sin vilja måste döda då och då så måste man ju basera sina urval på någonting. Problemet med att gömma liken kvarstår visserligen. Det vore kanske bättre med hembesök, men samtidigt lite farligare.



Kommentarer
Postat av: lotta

På Akkis kostar en liten kopp 21. Förstå vad drygt om man inte har en enkrona att komplettera tjugan med. Då vill man pruta.

2009-01-09 @ 18:23:20
URL: http://lillaenglund.blogg.se/
Postat av: Sigrid

På espressohouse kostar det 25!

2009-01-09 @ 18:24:57
URL: http://sigrids.webblogg.se/
Postat av: lotta

ka-ta-strof.

2009-01-10 @ 18:42:33
URL: http://lillaenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0