Kan ni hjälpa mig med några praktiska saker som jag inte förstår?

Det här är ett väldigt tråkigt, men nödvändigt, blogginlägg. Det här är saker som jag funderar jättemycket på just nu:

1. Jag ska snart köpa en ny mobiltelefon som har inbyggd mp3-spelare. Jag har bara haft en Ipod förut och när jag kopplar in den i datorn förstår mitt Itunes det direkt och börjar föra över de nya låtarna. Hur kommer det att vara nu? Kan jag ens använda Itunes? Eller kommer jag att få ett nytt musikprogram med mobiltelefonen?

2. Jag vill ändra informationen om mig på Facebook. Jag vill ta bort att det står "civilstatus: singel". Alltså, jag vill ta bort att det står min civilstatus överhuvudtaget, jag tycker att det är töntigt. Men jag är lite rädd att det kommer dyka upp en notis hos alla mina Facebook-vänner att "Sigrid is nolonger listed as single". Vad tror ni?

3. Är kosherslakt mycket mer plågsamt för djuren? Man läser ju det ibland. Jag kommer ihåg att någon skrev en väldigt negativ debattartikel i DN för ett tag sedan och när jag läste det kommer jag ihåg att jag tänkte att det verkligen inte var okej, trots religiösa skäl. Men när Jon var här sa han att djuren dog väldigt fort när de fick halsen avskuren och inte hann lida särskilt länge. Sen är ju Jon visserligen jude. Går inte halal-slakt till ungefär på samma sätt?

Tack!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jo, det kommer synas på fb.

2009-01-12 @ 16:51:54
Postat av: Anonym

Jo, det syns på fb.

2009-01-12 @ 16:57:44
Postat av: lotta

Medlem av anonyma upplysare eller?



Varken facebook, teknik eller djurslakt är något av mina expertisområden. Det känns som om Aida skulle kunna vara ett bra stöd här. Speciellt vid mobilfrågan.

2009-01-12 @ 17:16:41
URL: http://lillaenglund.blogg.se/
Postat av: Jakob

1) Det brukar medfölja program som man använder för att lägga över musik till sin mp3spelare. Dessa funkar inte som iTunes men det är oftast inte svårt.



2) Det kommer synas på Facebook. Facebook ser allt.



3) Finns det någon slakt som är snäll egentligen? Tror dock att både kosher och halal tar längre tid än "vanlig" slakt men i vanlig slakt så stressas djuren mer då de befinner sig i läskiga dödsfabriker och sådant. Vid kosher/halal slakt så använder man ju kniv bara (om jag förstått det rätt) men djuret ligger ju där och förblöder. Håhå jaja.

2009-01-17 @ 18:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0