Mitt dagliga bröd.

Jag har faktiskt blivit ombedd att skriva om brödet jag bakar här i bloggen. Så det tänkte jag göra nu, medan jag väntar på att brödet ska jäsa. Brödet heter Puis bröd, ursprungligen kan jag tänka mig att det heter någonting annat. Men det var alltså Rickards mamma Pui som lärde Agnes som lärde mig...ni förstår. Det är fjärde gången jag gör brödet nu, tycker att jag börjar få in snittsen. Till den här gången har jag köpt en degbunke och ett decilitermått, vilket underlättade oerhört.



Steg ett.

Lägg 50 gram torkade fikon (eller aprikoser), 1 dl linfrön*, 1 dl rågkross, 1 dl vetekross, 1 dl kruskakli och 1 dl fibrex i en bunke. Hitills är det alltså väldigt enkelt, en dl av allt. Häll på 5 dl kokande vatten och rör runt. Det blir som en gröt. Detta ska svalna till fingervärme.

Steg två.

När gröten svalnat till lagom temperatur smular man ner jästen (jag tar en, alltså 50 g,enligt receptet ska det vara en och en halv) och tillsätter 5 dl fingervarmt vatten. Rör runt lite så att jästen löser upp sig ordentligt. Nu ska man klicka ner 2 msk smör eller margarin (jag skvättar i lite olja istället) och 3 tsk salt. Nu blandar man ner ca 12 dl vetemjöl** och arbetar ihop till en deg.

Steg 3.

Täck bunken med bakduk och låt jäsa i 30 min. Stjälp upp degen på mjölat bord och knåda samman den löst. Gör bullar, jag vet inte hur många det är meningen att det ska bli, men för mig brukar det bli ungefär 20. Pensla med vatten. I ugnen ca 20 min, 225 grader.

Det är faktiskt inte så svårt!



Alla ingredienserna samlade.


* Oavsett vad det står i recepten ska man alltid ta krossade linfrön, för hela åker bara rätt genom kroppen utan att göra någon nytta. Detta har Jocke lärt mig.
** Jag använder alltid mjöl mm från Saltå Kvarn, för deras förpackningar är så fina och så vet man att det är ekologiskt och närproducerat och sånt.

Kommentarer
Postat av: lotta!

fantastiskt, tösen!

2009-04-28 @ 22:10:23
Postat av: Lena

Det låter jättegott! Jag ska också göra't! Puss

2009-05-06 @ 10:07:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0