Moderna Museet

Idag har jag, Lena (bless her!) och Jon varit på Moderna Museet.

Jag brukar ha väldigt svårt för surrealistisk konst.  Det är hårt, kallt och omänskligt. Alltså var Max Ernst-utställningen inte enastående, men en del saker tyckte jag om. Exempelvis hans fåglar. Och vissa färgkombinationer.



Däremot såg jag mycket annat bra. Den permanenta utställningen var lite förminskad pga Max Ernst, men jag fick se Paul McCartheys ketchupinstallation och den var lika äcklig som jag föreställt mig. På nedervåningen var det en utställning om amerikansk konst mellan 1957-1968, där fanns en installation som berörde mig mycket. Jag fick kalla kårar. Jag antar att temat var illegala aborter. Fy fan! Allt var skabbigt och smutsigt. Konstnären heter Edward Kienholz. Vet ingenting om honom.




Installationer kan vara väldigt uttrycksfulla, har jag insett. Som ett iscensättande av en händelse.

Jon och jag ska snart gå ut och äta pizza och dricka vin. Vin behövs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0