Lyckad konstkupp

Jag sitter på jobbet, så kanske blir det här inlägget kortare än tänkt. Antagligen kommer det även att ta lång tid att skriva, kunderna avbryter mig ibland.

Igår när jag skulle somna (efter en trevlig kväll på debaser Medis) kom jag att tänka på en konstkupp som jag kommer väldigt väl ihåg. Jag läste om tjejerna bakom i en bok för ett tag sen och har det därför färskt i minnet. Det utspelade sig 2001 under Fröken Sverige-galan. Två konstfackelever, Joanna Rytel och Fia Sandlund, sprang under direktsändning svartklädda upp på scenen med en stor banderoll med texten "GUBBSLEM" på. Dom blev väldigt fort nedförda från scenen och galan kunde fortsätta, men likväl hade det hänt och visats över hela Sverige, det kunde ingen hindra. Jag kommer ihåg att programledaren frågade en av fröknarna (hon som lite senare vann allting) vad hon tyckte om aktionen, och hon svarade leende att "alla har rätt att framföra sin åsikt men att det var fel sätt att gå tillväga på ett så aggressivt  sätt".

Från och med denna händelse blev begreppet GUBBSLEM ett etablerat ord i svenska debatter. Det är ett bra ord, alla förstår vad det innebär. Att rikta det mot något så folkligt och "snällt" som Fröken Sverige-galan väcker en verkligen ur underhållningsdimman och riktar uppmärksamhet på hur sjukt det är att ett tjugotal tjejer mellan 20 och 25 år ska gå omkring i badräkt och betygssättas efter sitt utseende. Som om dom vore kossor eller nått annat kött.

Jag och mamma satt och tittade på galan, jag var genuint intresserad (jag var 14 år) medan mamma förfasades över att skönhetstävlingar fortfarande visades i tv, hallå, det var ju ändå 2001! Jag tyckte ungefär som Fröken Sverige-tjejen som tillfrågades, att det var ett onödigt aggressivt sätt att uttrycka sig på. Jag var som sagt 14 år. Men likväl så kommer jag ihåg det fortfarande och när aktionen omnämns i konstsammanhang känner jag mig lite stolt över att jag fick se det då när det begav sig.

Faktum är att detta var den sista Fröken Sverige-galan som visades i Sverige. Jag tror att Fröken Sverige efter galan 2001 var alldeles för sammankopplat med ordet GUBBSLEM.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0