En röd tråd! Försöka bli kvar till jul...? Försöka?

Jag har haft väldiga problem med min kandidatuppsats. Alla kanske inte ägnar sig åt sån här akademisk skit, men någon därute måste ju förstå vad jag pratar om!?

Jag skriver om ett väldigt intressant fenomen, nämligen gatukonst. Mer specificerat så skriver jag om konstnärsduon Masquerade, ni vet dom som stickar benvärmare kring lyktstolpar etc? Hur som helst, fram till nu har det varit en väldigt spretig uppsats. Jag har bara varit så överintresserad av ämnet att jag försökt  nämna alla spännande tendenser, hur ovidkommande de än må vara för mitt syfte. Det passar sig inte att arbeta så i en uppsats där man behöver en klar och tydlig frågeställning att ägna sig åt att besvara. Har jag insett. Förenklat uttryckt skulle man kunna säga att min uppsats handlar om vad som händer med gatukonst när den institutionaliseras (alltså, för eventuella icke-akademiker: när den ställs ut på konsthallar och museer som vanlig konst). Mycket av poängen med gatukonst är ju att den ifrågasätter den kommersiella marknaden, konstmarknaden i synnerhet, och ifrågasätter reklamens monopol som legal opinionsbildare i det offentliga rummet.

Och så vill jag ha en feministisk teori att utgå från i min uppsats, eftersom att Masquerades val av material är väldigt förknippat med någonting "mjukt och kvinnligt" som de placerar ut i det offentliga rummet som fortfarande är väldigt kallt, hårt och mansdominerat. Det passar sig helt enkelt för ett feministiskt perspektiv. Dessutom, har jag väldigt nyligen insett, så finns det tydliga gemensamma nämnare med vågen av kvinnliga textilkonstnärer som trädde fram under 70-talet.

Och allt det här ska jag försöka få ihop. Ibland känns det självklart, ibland känner jag mig väldigt förvirrad. Nu vet ni i alla fall vad jag ägnar mig åt.

Här får ni en bra:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0